پنجشنبه 9 فروردين 1403   12:29:44
واحد خواهرانواحد خواهران
آخرين ويرايش صفحهآخرين ويرايش صفحه
شنبه 6 ارديبهشت 1399 12:31:11
بازديدهابازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 1493146
تعداد بازديد از سايت: 129439120
تعداد بازديد زيرپورتال: 1493146
اين زيرپورتال امروز: 124
در امروز: 15538
اين صفحه امروز: 124
اخبار و رویدادهااخبار و رویدادها
مصاحبه باخانم دكترپريساسادات آشفته عضوهيأت علمي دانشگاه قم وپژوهشگربرتر سال97

هرچه ميزان ارتباط صنعت با دانشگاه بيش‌تر باشد، پژوهش‌ها كاربردي‌ترخواهد بود

ضمن عرض ادب و سلام خدمت سركارخانم دكتر آشفته، و نيز تشكر از اينكه وقت خود راجهت مصاحبه در اختيار ما قرار داديد:

- لطفاً خودتان را معرفي كنيد و شرح كوتاهي از فعاليتهاي علمي وپژوهشي تان  را بيان نماييد.

اينجانب پريسا سادات آشفته عضوهيأت علمي دانشگاه قم ، متولد 1360 در تهران هستم. در يك خانواده فرهنگي بزرگ شدم. از همان ابتدا به مهندسي علاقه‌مند بودم. براي همين در دبيرستان رشته رياضي فيزيك را انتخاب كردم و با معدل خوبي هم موفق به اخذ ديپلم شدم. در سال اول كنكور يعني سال 1378 وارد دانشگاه تهران در رشته مهندسي آب شدم و روزبه‌روز علاقه‌ام به حرفه مهندسي در زمينه آب بيش‌تر شد. در سال 1382 فارغ‌التحصيل شدم. در ادامه، در شركت مهندسين مشاور مشغول به كار شدم و فصل جديدي از فعاليتم در زمينه خدمات مهندسي و مطالعات و طراحي در زمينه آب آغاز شد و سعي كردم دانش و تجربه كسب نمايم. در سال 1383 ازدواج كردم. پس از مدتي احساس كردم كه بايد ادامه تحصيل بدهم و در سال 1385 در مقطع كارشناسي ارشد در رشته مهندسي آب دانشگاه تهران پذيرفته شدم. تحصيل در كنار فعاليت اجرايي، نگرش من را نسبت به واقعيت‌ها و حرفه‌اي كه در آن مشغول بودم متمايز مي‌كرد، به‌طوري كه علي‌رغم فعاليتم به‌عنوان مدير پروژه، نه‌تنها اين موضوع، هيچ خللي در تحصيلم ايجاد نكرد، بلكه با كسب رتبه اول در بين تمام فارغ‌التحصيلان از نظر آموزشي و نيز كسب درجه عالي براي پايان‌نامه توانستم مقطع كارشناسي ارشد را به اتمام برسانم. در راستاي علاقه‌ام، در سال 1389 توانستم در مقطع دكتري رشته مهندسي منابع آب دانشگاه تهران پذيرفته شوم. از سال دوم تحصيل در مقطع دكتري تصميم گرفتم پژوهش و تحقيقم را هدف‌مندتر و با تمركز بيش‌تري هدايت كنم. براي همين پس از 10 سال تجربه، در سال 1392 از شركت مهندسين مشاور يكم خارج شدم و البته براي حفظ ارتباط با بخش اجرايي، به‌طور پاره‌وقت در شركت مهندسين مشاور پژوهش عمران راهوار مشغول به ‌كار شدم. در سال 1393 از رساله خود در مقطع دكتري با درجه عالي دفاع كردم. كسب عناويني مانند منتخب ويژه جشنواره بين‌الملل دانشگاه تهران، در هفتمين جشنواره برترين‌هاي بين‌الملل دانشگاه تهران (خردادماه 1396)، طرح پژوهشي بنيادي "برجسته" (به‌عنوان همكار مجري طرح) در بيست و پنجمين جشنواره پژوهش و فناوري دانشگاه تهران (آذرماه 1395)، رساله برگزيده در پنجمين جشنواره مهندسي و مديريت آب ايران (مهرماه 1395)، رساله برتر در مقطع دكتري، در انجمن هيدروليك ايران (آبان ماه 1394)، رساله نمونه در مقطع دكتري، در بيست و چهارمين جشنواره پژوهش و فناوري دانشگاه تهران (آذرماه 1394)، ·دانشجوي پژوهش‌گر نمونه در مقطع دكتري، در بيست و سومين جشنواره پژوهش و فناوري دانشگاه تهران (آذرماه 1393)، و دانشجوي برتر بين‌الملل در مقطع دكتري، در بخش مقالات در جشنواره برترين‌هاي بين‌الملل دانشگاه تهران (خردادماه 1393) از افتخاراتم در مقطع دكتري مي‌باشد. بلافاصله پس از فارغ‌التحصيلي، در همان سال 1393 همكاري خود را با دانشگاه قم در گروه مهندسي عمران به‌عنوان استاد مدعو شروع كردم. فضاي خوب و صميمي كه در دانشگاه قم با آن مواجه شدم در كنار دانشجويان با انگيزه و علاقه‌مند باعث دلگرمي هرچه بيش‌تر من شد، به‌طوري كه ديگر به جذب و همكاري در ساير دانشگاه‌ها فكر نكردم. از سال 1395 افتخار عضويت هيأت علمي دانشگاه قم نصيبم شد و به لطف خداوند هنوز هم ادامه دارد. در اين مدت باعث افتخارم بوده كه عناويني مانند پژوهش‌گر برتر استان قم، در آيين تجليل از پژوهش‌گران و فناوران برتر استان قم (29 آذرماه 1397)، و پژوهش‌گر برتر دانشگاه قم، در آيين تجليل از پژوهش‌گران برتر دانشگاه قم (27 آذرماه 1396) را كسب نمايم.

 

(1) به‌عنوان پژوهش‌گر برتر عوامل موفقيت‌تان را بفرماييد و چه توصيه‌اي براي دانشجوياني كه مي‌خواهند به اين رتبه برسند داريد؟

در درجه اول لطف بي‌كران خداوند و توكل بر خدا از عوامل اصلي موفقيت هر انساني از جمله خود من مي‌باشد. پس از آن، علاقه وافر به كار و پژوهش و پشتكار و عزم جدي و نيز حمايت خانواده از دلايل اصلي اين موفقيت مي‌دانم و البته توصيه من به دانشجويان اين بوده كه كار را با علاقه، انتخاب و با تلاش و جديت به پيش ببرند و قطعاً با توكل بر خدا نتيجه تلاش خود را خواهند ديد.

(2) آيا تحقيقاتي كه انجام داده‌ايد در راستاي حل بخشي از مشكلات فعلي در جامعه بوده است؟

كشور ما در منطقه خشك و نيمه‌خشك قرار دارد. كم‌آبي يكي از مشكلات كشور عزيزمان ايران است. بخش عمده تحقيقات من در راستاي چگونگي سازگاري با كم‌آبي و مهندسي و مديريت بهينه آب در بخش‌هاي مختلف تأمين، انتقال، توزيع و مصرف مي‌باشد. در اين ارتباط هم از ديدگاه سازه‌اي و هم از ديدگاه مديريتي بايد به موضوع پرداخته شود. براي همين، عمده موضوعات تحقيقات من و دانشجويانم در اين زمينه بوده است. البته با توجه به گرمايش جهاني و وقوع پديده تغيير اقليم و تأثير آن بر منابع و مصارف آب، به بررسي اثرات اين پديده بر سازه‌هاي آبي و نيز نحوه مديريت و بهره‌برداري از آنها نيز مي‌پردازيم.

 

(3) اقدامات حمايتي دانشگاه قم تا چه اندازه در پيشرفت علمي براي هدف شما تأثير داشته است؟

همان‌طور كه قبلاً عرض كردم، فضاي خوب و با نشاط دانشگاهي از اصلي‌ترين عوامل موثر در اين پيشرفت مي‌باشد و البته دانشگاه قم در چارچوب دستورالعمل‌هاي موجود در زمينه حمايت از پژوهش، اقدام لازم را انجام مي‌دهد. در كنار آن تشويق‌هاي مديران دانشگاه نيز به‌نوبه خود تأثير خوب و دلگرم‌كننده‌اي دارد.

 

(4) آيا خود را فرد موفقي مي‌دانيد؟ عوامل موفقيتتان كدامند؟

البته پاسخ به اين سوال نسبي است. من عامل موفقيت را نه در مقايسه با ديگران، بلكه در مقايسه با خود مي‌سنجم. اگر نسبت به ديروز و پارسال خود، عمل‌كرد بهتري داشته باشم، احساس موفقيت مي‌كنم. خوشبختانه در طي سال‌هاي اخير مخصوصاً از شروع به كار در دانشگاه قم اين احساس را به لطف خداوند داشته‌ام كه از عمل‌كرد خود رضايت بيش‌تري داشته و خود را موفق بدانم و اميدوارم كه اين امر تداوم هم داشته باشد. از دانشجويانم نيز همين انتظار را دارم و آنها را با خودشان مقايسه مي‌كنم و همواره سعي برآن دارم كه عمل‌كرد فعلي‌شان از عمل‌كرد ديروز يا سال گذشته‌شان بهتر باشد.

 

(5) فكر مي‌كنيد چه اقدامات بيش‌تري نياز است تا پژوهش‌هاي دانشگاه براي حل مشكلات فعلي جامعه و پيشرفت تكنولوژي كشور سودمندتر باشد؟

هرچه ميزان ارتباط صنعت با دانشگاه بيش‌تر باشد، پژوهش‌ها كاربردي‌تر شده و منجر به حل يك مسأله و يا پيشرفت يك تكنولوژي خواهد شد. با توجه به حدود 15 سال تجربه‌اي كه در صنعت آب داشته‌ام، اين موضوع تأثير بسيار خوبي در نوع نگرش به پژوهش‌هاي كاربردي و حتّي تدريس دروس آموزشي داشته است. البته بخش صنعت مخصوصاً بخش خصوصي آن بايد موانع و مشكلات خود را به دانشگاه مطرح نمايد تا در قالب طرح‌هاي پژوهشي كاربردي بر روي آنها تحقيق شود. وجود يك سازوكار مؤثر در دريافت و ثبت اين موضوعات و ارائه آن به دانشگاه، اهميت ويژه‌اي دارد.

 

(6) حمايت مادي و معنوي خانواده چقدر در موفقيت شما موثر بوده است؟

همان‌طور كه قبلاً عرض كردم، خانواده نقش چشم‌گيري در موفقيت من داشته و دارد و در اينجا لازم مي‌دانم از زحمات پدر و مادر عزيزم و نيز همسرم تشكر نمايم.

(7) و حرف آخر، اگر نقطه نظري داريد كه در سوالات مصاحبه به آنها اشاره نشده، بفرماييد.

با توجه به بارش‌هاي اخير كه از الطاف خداوند متعال مي‌باشد، به‌طوري كه در قرآن مي‌فرمايند "و جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كلَّ شَيءٍ حَي" قطعاً اين موهبت و نعمت الهي را بايد قدر بدانيم و حتماً توجه كنيم كه اگر سيلاب و خسارت‌هايي هم ايجاد مي‌شود، اين از توجه كم ما انسان‌ها به طبيعت و مداخله در آن است و در موهبت و لطف خداوند هيچ شكي نيست. به‌عنوان يك متخصص و پژوهشگر در بخش آب اميدوارم كه همه مولفه‌هاي سخت‌افزاري (سدها، سازه‌هاي آبي، سامانه‌هاي انتقال آب و ...) و نرم‌افزاري (مديريت منابع و مصارف، بهره‌برداري از سامانه‌ها، پيش‌بيني بارش و سيلاب و ...) را بر مبناي علم و تحقيق پيش ببريم.

عکس های مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 222
ديگر بخش ها درباره دانشگاه قم سامانه هاپيوندهاي مفيدارتباط با ما
آدرس پستي: قم - بلوار الغدير - بعد از شهرك قدس - دانشگاه قم
كدپستي: 3716146611
تلفن : 32103000- 025
فكس : 32854499- 025
پست الكترونيكي:
خانه |
Guest (Qomuniguest)

واحد خواهران دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما